Het C1 1959 Corvette Restauratie Project

De Keuring en het Kenteken

Als je net je auto hebt geïmporteerd en een ruim een maand heb zitten wachten op de aankomst van je bolide wil je maar één ding:  De weg op.  Helaas zit dit er nog niet in.  Eerst moet het station van de RDW worden gepasseerd alwaar wordt gecheckt of de auto wel klaar is om de Nederlandse weg op te gaan.  Verlichting, remmen, emissie eisen, veiligheid, kortom alle APK achtige zaken komen tijdens deze check aan de orde en als dit proces succesvol verloopt zal dit resulteren in het felbegeerde kentekenbewijs.

Lees mee hoe deze stappen van het grote Corvette avontuur werden doorlopen in: 

Voorbereiding, Pseudo APK keuring, Keuring, Herkeuring, BPM Betalen, APK Rapport, Kentekenbewijs

 

Voorbereiding

Het wordt natuurlijk pas echt feest als je met je oldtimer de weg op mag en er een fijn stukje mee mag toeren.  Echter, als je zelf je auto importeert gaat dat niet zomaar maar moet je eerst langs het RDW om een goedkeuring te krijgen waarmee je je kenteken kan aanvragen.  Gelukkig bestaat er al een type goedkeuring voor de Corvette 1959 en hoeven we alleen een technische keuring te doorstaan.  Over de criteria van deze keuring doet het RDW alleen heel vaag.  De keurmeester mompelde iets in de trant van: "Als ie door een APK komt, komt ie ook meestal wel door onze keuring..." maar wij menen dat er toch wel specifiekere eisen zijn die gelden voor een oldtimer.   Een specifiek voorbeeld hiervan is dat oudere auto's geen ruiterwissersproeiers hoeven te hebben en er geen emissie-eisen gesteld worden aan de auto.  Zo zullen er vast nog wel meer afwijkende regels zijn maar tot op heden hebben we hier niet onze hand op kunnen leggen.

Wel weten we dat de koplampen moeten worden aangepast, deze waren snel genoeg vervangen voor Europese exemplaren (zie ook Koplampen).  Tot op heden hebben we het volgende lijstje samengesteld van zaken die wij aan onze auto moesten aanpassen/repareren om door de RDW keuring te komen:

Pseudo APK keuring

Voor de zekerheid gingen we nog maar even langs de plaatselijke garage voor een pseudo APK keuring om in zo kort mogelijke tijd helder te krijgen wat er mogelijk nog aan de auto ontbreekt.  1 oktober waren we hiervoor van harte welkom bij garage Kleverlaan in Limmen om de auto door te lichten.  Eindelijk ging ik dientengevolge, al was het maar een klein stukje, nu rijden met onze oldtimer.  De garage is alleen jammer genoeg ongeveer 500 meter van ons vandaan maar er zaten toch enkele bochtjes in om alvast te oefenen met het schakelen en sturen.

Wederom brak er een spannend moment aan.  De auto wordt op de brug gereden en voor het eerst kunnen we, op ons gemak, een blik onder de auto werpen.  Enthousiast gaat de monteur met zijn zaklantaarn op pad om alle mogelijke gebreken en tekortkomingen te onderkennen.  Hieruit werd het volgende lijstje samengesteld:

Achteras bevestiging

De achteras is waarschijnlijk vervangen; hiervoor in de plaats is een as met een grotere diameter gemonteerd.  Daarom zijn de gebogen draadeinden waarmee de as aan het frame is bevestigd aan één zijde op een titleernatieve wijze gemonteerd.  Dit is echter knullig gedaan en dient te worden gewijzigd.  Mogelijk kan dit met busjes of middels wat laswerk worden opgelost.  De garage gaat hiervoor een oplossing bedenken.

Stuurinrichting bout afgebroken

Één van de twee bouten waarmee één zijde van de stuurinrichting vastzit is afgebroken en dient te worden uitgeboord, opnieuw te worden getapt en te worden voorzien van een nieuwe bout.

Handremkabel loopt aan tegen de uitlaat

De handremkabel loopt aan, tegen de uitlaat.  Dit is aan beide zijden het geval.  Wederom een knullige oplossing van onze Amerikaanse vrienden.

Lekkage bij het spruitstuk

Er zit een lekkage bij het rechter spruitstuk.  Waarschijnlijk is dit eenvoudig te verhelpen met een nieuwe pakking.  Dit is gelukkig geen punt waarop de auto zal worden afgekeurd.

Lekkage bij de radiateur

Er zit een lekje in de radiateur.  Ik zal experimenteren met een middel die je in de radiateur kunt gieten waardoor mogelijk het lek wordt gedicht.  Zo niet, dan moeten we het nivo in de radiateur goed in de gaten houden (even als de temperatuurmeter op het dashboard).

Tevens krijg ik het advies om, op korte termijn, de stuurkogels te vervangen.  Deze hebben iets te veel speling (maar zijn gelukkig binnen APK marges).

Aangezien ik zelf niet de faciliteiten heb waren dit genoeg redenen om de auto enkele dagen bij de garage achter te laten om bovenstaande punten op te laten lossen.  Met enige pijn in mijn hart liet ik de auto enkele dagen achter bij de garage.  Kosten van de inspectie bedroegen € 36, dat viel weer mee.

RDW Keuring

Om de geïmporteerde auto op je naam geschreven te krijgen en het bijbehorende kentekenbewijs te bemachtigen dient de auto gekeurd te worden bij de RDW.  Om naar de RDW te kunnen rijden krijg je voor deze dag een tijdelijk kenteken, je dient dan zelf twee nummerplaten te maken van karton en er met een zwarte stift het tijdelijke nummer op te noteren.  Zorg er tevens voor dat je een uittreksel uit het bevolkingsregister bij je hebt en een legitimatiebewijs zodat de auto op je naam kan worden gezet.

Tijdens de RDW keuring wordt er vooral naar technische veiligheidsaspecten gekeken.  In principe geldt dat als de auto door een degelijk uitgevoerde APK keuring heen zou komen dan zou hij ook deze test goed moeten doorstaan.  Zaken waar vooral op werd gelet waren:

Tevens werd de auto gewogen (deze was 1320 kg, zie bonnetje hieronder).

Tijdens onze test kwam slechts één onvolkomenheid aan de orde (na reeds een hele hoop vooraf geconstateerd en gerepareerd te hebben), namelijk een losse fusee ophanging.  Per koerier zijn hier inmiddels onderdelen uit de States voor besteld (deze waren binnen 1½ dag binnen) , vrijdag 24 oktober vindt er dientengevolge een herkeuring van ong. om te constateren of het gebrek inmiddels is verholpen.

Kosten van het gehele RDW proces bedroegen:

Omschrijving Kosten
Framenummer inslaan 55,00 €
Keuring 108,25 €
Op naam stelling 9,75 €
Weging 17,00 €
Herkeuring 20,00 €
Totaal 210,00 €

Herkeuring

De feitelijke herkeuring duurt ongeveer 10 minuten want er wordt alleen naar het eerder geconstateerde gebrek gekeken waarna, na enig tikwerk op de computer geconstateerd wordt dat de auto wel of niet is goedgekeurd.  Gelukkig was nu alles in orde en kregen we te horen dat de auto klaar was om Neerlands wegen te betreden...

BPM Betalen

Ondanks dat we niet BPM verschuldigd zijn moeten we wel aangifte doen voor de BPM.  Vanwege de leeftijd van de auto zal echter het verschuldigde bedrag op NIHIL worden vastgesteld en hoeven we alleen het hiervoor benodigde formulier in te vullen (voor of na de keuring in hetzelfde gebouw als waar de RDW zich bevind); het blijven tenslotte ambtenaren.  Zorg dat je hiervoor het invoerbewijs dat de douane afgegeven heeft tijdens de feitelijke invoer (incl. onderdelenlijst) bij je hebt anders gaat het feest niet door).

APK Rapport

De goedkeuring van de RDW geldt tevens voor de jaarlijkse APK.  Dat wilt dus zeggen dat je het eerste jaar na deze keuring dus geen additionele APK keuring hoeft te doen.  Als bewijs krijg je een keuringsrapport waarop tevens je nieuwe kenteken staat.  In ons geval dus AL-58-22!

Kentekenbewijs

29 oktober j.l. was het dan zover het felbegeerde kentekenbewijs viel op de mat.  Gelijk naar de plaatselijke platenmaker gegaan en de blauwe kentekenplaten laten maken.  Op 3 november lagen ze dan eindelijk klaar.  Zorg er wel voor dat je in je kentekenbewijs een aantekening krijgt dat het oldtimer platen zijn en eventueel het Amerikaanse formaat hebben (18.2).  De RDW kan hier tijdens de keuring een aantekening in hun systeem over opnemen.  Anders zit je met de verkeerde platen...