Het C1 1959 Corvette Restauratie Project

Verlichting & Elektriciteit

Gelukkig is het gehele bedradingschema van de Corvette terug te vinden op pagina 81 van de Operations Manual.  Hierdoor is bijna elk probleem relatief eenvoudig te traceren mede omdat er in 1959 nog geen boordcomputers bestonden en de elektronica in auto's nog heel elementair was.

Accu, Bedrading, Radio, Koplampen, Remlichten, Knipperlichtschakelaar, Kentekenplaatverlichting, Reflectoren, Claxon Schakelaar

Accu

Toen we de auto in ontvangst namen stond de accu los op de accu drager.  Volgens de Europese normen dient deze echter in een framepje vast te staan (b.v. met behulp van een beugel en twee vleugelmoeren).  Gelukkig is dit in het oorspronkelijke ontwerp van de Corvette '59 ook zo en hoort hier een stalen frame met twee j-bouten en twee bouten te worden aangebracht.  Tussen het frame en de accu horen tevens vier rubberen plaatjes, op elke hoek van de accu één, om de accu niet te beschadigen.

Bedrading

Op dit moment is de bedrading van de Corvette een zooitje.  Her en der is gebruik gemaakt van kabelschoentjes, wat nogal afbreuk doet aan de authenticiteit van de auto.  Ook zijn op diverse plaatsen draden aan elkaar geknoopt of met een tapeje vastgezet.  De after market radio is er zeer slordig ingezet.  Zie voor enkele voorbeelden de foto's hieronder:

      

Kortom hier is nog volop eer aan te behalen.  Aangezien ik een elektronica achtergrond heb zal het niet zo'n groot probleem zijn om hier iets aan te doen...

Radio

De oorspronkelijke Wonderbar radio is helaas niet meer aanwezig in onze bolide.  We hebben een after market radio, die er veel te modern uitziet.  Via e-Bay wisten we een correcte Wonderbar radio uit 1955 op de kop te tikken voor maar $ 396, wat volgens mij een koopje is.  Ik weet nog niet of hij werkt maar laten we er maar het beste van hopen.  Ik laat hem naar CorvetteStop sturen die hem zullen nakijken en hem samen met een bijpassende speaker naar Nederland zullen sturen.

Koplampen

Één van de makkelijkste klusjes is het vervangen van de koplampen.  De Corvette '59 heeft standaard, gas gevulde koplampen.  Twee stads/dimlicht combinaties (buitenste) en twee grootlicht lampen (binnenste).  Deze zijn eenvoudig te aan de Europese normen aan te passen door de chromen afwerkkappen los te schroeven (4x een kruiskop schroefje) en deze voor type E1 5¾ inch koplampunits te vervangen waarin weer gewone halogeen lampjes passen.  Deze lamphouders zijn gewoon te krijgen bij de betere garage-onderdelenhandel.  De aanwezige aansluitblokjes kun je eenvoudig vervangen voor de benodigde nieuwe aansluitblokjes (of kabelschoentjes, maar hier hou ik zelf niet zo van).

Ik heb gelijk alle stelschroefjes en gewone bevestigingsschroefjes vervangen.  Ik ga de binnenkant nog wat opschuren en weer schoonmaken en deze vervolgens behandelen met menie en metaallak om deze te beschermen tegen de weergoden.  Als laatste de hellingshoek opnieuw instellen en de zaak weer dichtschroeven.  Zie voor deze instelling pagina 47 van Operations Manual.

Hieronder zie je de koplamphouders; eerst zet ik ze in de menie, ik schuur ze licht op en daarna schilder ik ze, in twee lagen zilver.  Nu is het net alsof ze verzinkt zijn, zoals dit origineel ook was.

   

Hier de auto met gemeniede koplampbehuizing (ziet er wel een beetje zielig uit zo).

Inmiddels zitten de Europese koplampunits gemonteerd en functioneert alles weer naar wens (groot en dimlicht).

Iemand nog interesse voor de originele, met gas gevulde, koplampen ?

Remlichten

Aangezien de Corvette '59 maar twee keer één lampje als achterlicht heeft dient zowel de normale verlichting, de richtingaanwijzer en het remlicht via dit lampje te worden weergegeven.  Dat wilt zeggen dat bij normale verlichting de lampjes op mindere sterkte dienen te branden en als je remt deze feller moeten oplichten.  Helaas deden mijn lampjes dit niet, dus op zoek naar het probleem...

Eerst de remlichtschakelaar maar eens gecheckt.  Gewapend met een multi-meter gecheckt of de +12v is aangesloten en of de schakelaar zelf werkt.  Dit bleek beide in orde.  Dus maar eens verder gezocht.  Als je het onderhoudsboekje er op na slaat vind je hierin onder andere een overzicht van de gehele elektrische bedrading.  Hieruit kon ik wijs worden dat het probleem zich mogelijk in de richtingaanwijzing schakelaar bevind.

Inmiddels is de richtingaanwijzing schakelaar ook gecontroleerd.  Deze werkte zoals het hoorde.  Uiteindelijk bleek het probleem te zitten in een ingetapete stekker die slecht contact maakte.  Deze vervolgens losgemaakt, schoongemaakt en weer vastgedrukt en toen was het probleem verholpen en werkte de remlichten zoals het hoort.

Knipperlichtschakelaar

Alhoewel de knipperlichten aanvankelijk prima werkten zijn die deze, na enige tijd, gestopt met functioneren.  Bovendien voelt de mechaniek, tijdens de bediening van de knipperlichten een beetje knullig aan.  Er zitten ook metalen plaatjes geklemd tussen de bedienen en het stuurkolom en bovendien wordt de remlichtbedrading ook via dit mechanisme gerouteerd (zie Remlichten) en deze moest ook worden nagekeken.

Om bij deze schakelaar te komen moet het stuur worden gedemonteerd.  Hiervoor wordt de claxonbutton verwijderd (zie Claxon Schakelaar) en kan het stuur verder worden gedemonteerd.  Dit laatste viel echter een beetje tegen.  Na enig trekwerk en wat zweetdruppels moest worden geconstateerd dat het stuur goed vast zat.  De te volgen strategie hier wordt het aanbrengen van wat IMAL (Ik Maak Alles Los) en kijken of met enkele kloppen op de bout m.b.v. een doorslag (om de bout niet te beschadigen) of het stuur wel los wilt komen (pas op dat je de bout niet beschadigd).  Met een ruk kwam het stuur inderdaad los zodat ik deze met een dreun tegen mijn neus aankreeg (wat zelfs tot enig bloeden leidde) maar het stuur was los.

Eerst heb ik de hele knipperlichtschakelaar schoongemaakt, gezorgd dat deze weer stevig op de stuurkolom vast zit (zonder speling) zonder de aanwezige metalen plaatjes.  Alles weer netjes gemonteerd en vervolgens werkte de knipperlichten nog niet.  Ook hier bleek hetzelfde stekkertje als bij de remlichtbedrading de boosdoener.  Dit probleem werd gelijktijdig dus opgelost.  

Kentekenplaatverlichting

Één van de twee kentekenplaat lampjes functioneerde niet zoals het hoorde.  Hij knipperde een beetje of was geheel uit als de verlichtingshendel was uitgetrokken.  Met de schroevendraaier was dit snel gedemonteerd.  Hier kwam weer wat Amerikaans gepruts naar voren.  Het lamphoudertje in één van de twee kentekenplaatverlichtingsunits was niet origineel en paste dus niet goed.  Om dit probleem op te lossen was het lamphoudertje met tape vastgeplakt aan de behuizing en met behulp van een kort koperdraadje was gepoogd de aarding te waarborgen.  Dat dit alles niet al te bedrijfszeker is spreekt voor zich.  Voorlopig (voor de RDW keuring) heb ik het lamphoudertje met twee componenten lijm vastgelijmd en in de tussentijd een nieuw, correct lamphoudertje besteld bij de huisleverancier zodat we in een later stadium dit weer op een correcte wijze kunnen herstellen.  Zie pagina 48 van de Operations Manual.

      

Reflectoren

Ok, feitelijk is een reflector geen lamp en heeft het ook niets met elektriciteit te maken maar hij zit wel los.  Eerst geprobeert met een ratel en dop de moer los te halen, dat lukte dus niet omdat het draadeindje waar de moer op zit te lang is.  Amerikaanse pijpsleutels heb ik nog niet dus de best passende Europese maar geprobeerd.  Helaas draait het draadeindje mee en is de moer hier geheel aan vastgeroest.  Dan maar wat IMAL erop en nog maar eens proberen (gaan we vanavond doen).  De reflector is wel belangrijk voor de keuring, dus dit moet inorde zijn.  Hopelijk levert hij genoeg reflecterende waarde anders komt de kar niet door de keuring.  Het zal me benieuwen...

Claxon Schakelaar

Één van de zaken die tijdens de inspectie in Amerika werd geconstateerd was dat de claxon niet functioneerde.  Dit zou door GMDownUnder worden opgelost.  Zij hebben hiervoor twee nieuwe hoornen achter de grill gemonteerd maar hebben de knullige schakelaar, die waarschijnlijk door één van de vorige eigenaren op het dashboard is aangebracht, om deze te bedienen, laten zitten.  Op bijzonder slordige wijze is onder het dashboard een aftandse schakelaar gemonteerd (zie foto).  Uiteraard dient dit weer in de originele staat te worden teruggebracht.  Dat wil zeggen: de bediening van de claxon dient door middel van de claxon button op het stuur te geschieden.

Dit klusje is stelt op zich niet zoveel voor.  Met behulp van twee schroevendraaiers kan voorzicht de claxonknop worden los gewipt.  Deze zit met een klemverbinding vast op het stuur.  Hierachter zit een schakelaar die wordt ingedrukt door de button die dan vervolgens contact maakt met het frame.  Hieraan zit momenteel echter geen draad aangesloten om vervolgens naar het claxonrelais te routeren.  Ook blijkt het veertje in de interne schakelaar kapot te zijn waardoor de glijcontacten niet goed worden aangedrukt.  Dit moet dus ook herstelt worden.  De klemverbinding kan eenvoudig worden losgeschroefd zodat de schakelaar beter bereikbaar is.  Voor de zekerheid bestel ik maar een nieuwe schakelaar zodat dit weer een tijdje mee kan.

Vervolgens test ik of de claxon werkt.  Ik hoor wel een klein kikje uit de claxons maar het is niet overtuigend.  Vervolgens kringelt er wat rook achter de claxonknop vandaan en ontstaat er een plastic schroeilucht.  Het blijkt dat men het relais maar gemakshalve heeft gepasseerd en met de schakelaar maar direct de hoorns aanstuurde.  Dit kan het arme kleine schakelaartje achter de claxon button dus niet aan.  Het aanwezige relais is kapot en daarom heb ik maar een tijdelijke vervanging bij de auto onderdelen groothandel gehaald en deze gemonteerd totdat een correcte vervangingsrelais uit Amerika arriveert zodat dit probleem op een structurele wijze worden verholpen.

Tijdens het aansluiten van het relais kwam ik er achter dat de tevens aanwezige oorspronkelijke Corvette hoorns nog gewoon werkte en dat de nieuwe, door GMDownUnder gemonteerde extra hoorns helemaal niet nodig zijn geweest.  Deze ga ik dan maar gebruiken voor het nog in te bouwen alarmsysteem.

Als laatste sloopte ik natuurlijk de aftandse schakelaar van het dashboard.