Het C1 1959 Corvette Restauratie Project

Verwarming & Lucht

Onze nieuwe oldtimer was, op het moment van oplevering aan ons niet voorzien van een werkende verwarming en luchttoevoer.  Ook de verwarmingsunit en de luchtregelaarklep nodig om de ramen te ontwasemen was geheel afwezig.  De benodigde ventilatorschakelaar, luchtregelaarklep, verwarmingsunit en heet water slangen zijn snel genoeg besteld bij de huisleverancier.  Aan de slag dus...

Draineren, Verse Luchttoevoer, Temperatuur Regeling, Raam-ontwaseming, Verwarmingelement, Luchtregelaarklep, Heet Water Slangen, Heet Water Klep

Draineren

Als je één van de volgende acties wilt ondernemen zul je eerst de koelvloeistof moeten aftappen:

De te nemen stappen hiervoor zijn:

  1. Aftappen koelvloeistof radiator: hiervoor zit er een aftap nippel onder radiator die met een rubber slangetje onder de auto uitkomt.  Hou rekening met ongeveer 8 liter koelvloeistof.

  2. Aftappen van de koelvloeistof motorblok: hiervoor dienen twee bouten, onderop het blok los gedraaid te worden.  Hier komt ongeveer een koffiemok, per zijde aan koelvloeistof uit.  (zie bout op de foto onder, in het midden net boven de carterpan.

  3. Loshalen onderste radiator koelslang: houdt er rekening mee dat er nog een restje koelvloei in de slang kan bevinden.

  4. Loshalen bovenste radiator koelslang: houdt ook hier er rekening mee dat er nog wat vloeistof zich in deze slang kan bevinden en dat deze niet wordt gemorst.

  5. Loshalen heet water slangen (indien noodzakelijk voor de uit te voeren actie), ook hier zit er nog vloeistof in de slangen.  Wees vooral voorzichtig voor je bekleding.  Dek deze veiligheidshalve af met plastic.

Verse Luchttoevoer

Dit was een van de meest eenvoudige problemen om te herstellen.  Het kabeltje voor het regelen van de luchttoevoerklep was namelijk niet aangesloten.  Na deze kabel en de hierbij behorende schuif (AIR) te hebben gesmeerd moest het oogje aan het eind van de kabel om het hendeltje van de klep worden geschoven en het moertje er weer worden opgeschroefd en het klusje was geklaard.  Het lastigste was nog om uit te zoeken door welk gaatje in de beplating de kabel vanuit de cockpit het motorblok moest worden geleid.  Dit was vrij snel uitgezocht door een elektriciteitskabeltje door het gaatje te steken en deze aan het oogje te bevestigen om vervolgens deze terug het motorcompartiment weer in te trekken.  Op deze wijze kwam de kabel, door het juiste gat naar buiten.  Van de andere zijde kom je er namelijk erg moeilijk bij aangezien dit gaatje achter het verwarmingselement (en de luchtklep) zit.

Temperatuur Regeling 

Het aanwezige verwarmingselement was helaas niet aangesloten aan de waterpomp (voorop de motor).  Hierdoor wordt de aangezogen lucht helaas nog niet verwarmd als de Temp knop wordt uitgetrokken.  Dat betekend voorlopig nog met dikke sokken en een bodywarmer in de auto zitten als we verder dan 10 minuten moeten rijden...

Wordt vervolgt.

Raam-Ontwaseming

Met de raam ontwasemingsknop zijn twee functies te bedienen:

  1. Ventilatorsnelheid (uit, laag en hoog)

  2. Hoeveelheid lucht die naar de ramen wordt geleid (via de sleuven boven in het dashboard, bij de ramen).

De weerstand van 2,7 ohm/25 Watt was niet aangesloten en beschadigd op de ventilator snelheidsregelaar.  Na een bezoek van de plaatselijke elektronica zaak en enig soldeerwerk is deze snel genoeg weer gerepareerd.  Nadat de bedrading van de ventilatormotor weer was aangesloten was de geforceerde luchttoevoer weer in twee standen instelbaar.  Ook werd de kabel weer aangesloten op de luchtklep in de defroster-box waardoor de luchttoevoer voor de raam-ontwaseming weer regelbaar is.

Verwarmingselement

Het verwarmingselement wordt voor de zekerheid ook maar vervangen, als deze zou blijken te lekken dan moet ik weer al de koelvloeistof aftappen en de boel openmaken wat de kans op vlekken in de bekleding niet bepaald minimaliseert.  Daarom toch maar honderd euro geïnvesteerd om dit gelijk in orde te maken.

Eerst wordt de rechter motorkap sluiting gedemonteerd, samen met het rechter stuk van de chromen afscherming.  Vervolgens moeten de vier moeren van de luchtinlaat worden losgemaakt.  Door de opening van de luchtinlaat zie je op onderstaan de foto het verwarmingselement al zitten...

Vervolgens heb ik het vakje onder de Sissy-bar verwijderd en de hieronder gemonteerde glasfiber afscherming.  Hierna maak je de kartonnen box van de lucht regelklep los en dan kan de gehele verwarmingsbox eenvoudig worden verwijderd:

   

Als eerste werd de luchtinlaat verwijderd door voorzichtig de vier klemplaatjes met een schroevendraaier te verwijderen.  Vervolgens de half vergane pakking hier vanaf gehaald en deze volledig kaal geschuurd.  Met matte zwarte verf deze vervolgens opnieuw gespoten zodat deze er weer bijna als nieuw uitziet:

   

Vervolgens heb ik de verwarmingsbox verder gedemonteerd, schoongemaakt, van pakkingen ontdaan, geschuurd en gespoten.  Het verwarmingselement heb ik eruit gehaald want deze zal worden vervangen door een nieuw exemplaar.  Ik zou namelijk niet alles aangesloten willen hebben om vervolgens te moeten concluderen dat deze lek zou zijn!

Ook al is de binnenkant van de verwarmingsbox straks niet zichtbaar wordt deze toch weer netjes geschuurd zodat deze er weer goed uit ziet want zo kan hij niet door het leven:

Ook de schelpvormige luchtsluis krijgt een nieuw laagje verf waarna de ventilatormotor hier weer op gemonteerd kan worden.

Als laatste wordt ook het plaatje waaraan de thermostaat en de heet water klep gemonteerd is ook een nieuw laagje verf:

   

Wordt nog vervolgt...

(Dank aan Al Cellier en Scott Daniel voor hun hulp!)

Luchtregelaarklep

De klep om de luchttoevoer naar de ontwasemingssleuven te leiden ontbrak geheel in de auto.  Deze kartonnen doos met hierin een metalen klep is normaliter met drie schroeven gemonteerd aan het verwarmingselement en vandaar uit gaan twee luchtslangen, via een stofzuigerachtig mondstuk naar de ontwasemingssleuven onder de vooruit (zoals te zien ontbraken ook deze mondstukken en zie je duidelijk één van de uitsparingen in het midden van de foto hieronder).

De luchtregelaarklep is inmiddels gemonteerd en de kabel van de luchtregelaarknop naar de luchtregelaarklep is aangesloten waardoor dit onderdeel weer functioneert.  Ook de luchtslangen en de mondstukken die onder de ontwasemingssleuven worden gemonteerd zijn vervangen door originele, correct genummerde items.  Nog even de sierrand in Turkoois spuiten en het ziet er allemaal weer netjes uit (zie foto onder met het sierrandje nog in het rood).

Heet Waterklep 

Op het verwarmingselement zit aan één zijde de warm water klep gemonteerd.  Hierna gaat, middels een koperen leiding deze door de afscheidingswand waarna een 5/8 inch (binnen diameter) waterslang aangesloten dient te worden die naar de waterpomp wordt toe geleid.  Hiervoor moest op de waterpomp de gemonteerde afdichtnippel vervangen worden door een geschikte nippel.  Met klemmen wordt de slang hierop bevestigd.  Het is aan te raden de slang aan de binnenzijde eerst met een silicone smeermiddel in te vetten zodat later deze slang gemakkelijk weer los te halen is.

Heet Water Slangen

Aan de andere zijde van het verwarmingselement dient eerst een stukje 5/8 inch slang van ongeveer 10 cm. aangesloten te worden en vervolgens een verloop elleboog van 5/8 naar 1/2 inch.  Deze elleboog dient tevens als doorgang door de afscheidingswand.

Oorspronkelijk vond ik de slang, zoals weergegeven op onderstaande foto, direct aangesloten op het verwarmingselement om vervolgens door het gat te worden geleid en met een bocht rechtstreeks op de heet waterklep te eindigen om op deze wijze de hele verwarming af te sluiten.

Hierop wordt vervolgens een 1/2 inch slang aangesloten die naar de tweede nippel op de waterpomp wordt aangesloten waarmee het water circuit weer rond is.