Het C1 1959 Corvette Restauratie Project

Transport en Framenummer

Niets is zo spannend (nou ja wellicht de geboorte van je eerste kind, maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee) als het ophalen van je bolide na de aanschaf via internet en een ruim een maand wachten tijdens het transport (waarbij het schip mogelijk de Orkaan Issabelle is gepasseerd, brrrrrr).  Maar na lang wachten was het dan toch zover...

Liefde op 't eerste gezicht, Framenummer

 

Liefde op 't eerste gezicht

Helaas is het niet toegestaan om direct met een geïmporteerde auto over Neerlands snelwegen te rijden.  Dus heeft de firma Roks uit Hoogeveen ons geholpen om de auto op te halen en deze, via de RDW naar Limmen te transporteren.  Dit was ook een bijzonder spannende gelegenheid.  Immers was dit de eerste maal dat wij oog in oog stonden met onze eigen oldtimer.  Al dagen was ik onrustig en 's nachts werd het steeds moeilijker om rustig te slapen maar 23 september j.l. om  tien uur in de ochtend was het dan eindelijk zover.  Zelf reden we met onze eigen auto naar Vlaardingen waar we Daniëlle Roks en haar moeder zouden ontmoeten en de auto op zouden pikken bij het transportbedrijf.  Het  papierwerk, bestaande uit de betaling voor het transport & verzekering (ong. € 1300) en de verplichte BTW (6% bij een oldtimer ouder dan 30 jaar) was snel genoeg afgehandeld en toen snel naar de loods waar ons mobieltje stond te wachten...

In een donker hoekje van de loods stond hij.  Voorzichtig loop je erop af en je kan nog maar half geloven dat hij er dan eindelijk is.  Hij zag er geweldig uit!  De beschadigingen aan de buitenkant vielen reuze mee. Het plaatwerk zag er prima uit en schade-plekjes die hij had vielen nauwelijks op.   In het halve donker stap ik in de auto en loop ik het dashboard na.

Dan probeer ik de auto te starten, ik draai de sleutel om en... niets.  De auto geeft geen krimp maar dat is ook niet zo raar want de accu pool zou worden losgemaakt voor het vervoer.  Snel sluiten we deze weer aan en wederom probeer ik te starten.  Weer geeft de motor geen krimp.  Kennelijk is de accu leeg.  Gelukkig heeft Daniëlle een startsetje bij zich in de vorm van een portabel startaccu.  Na deze te hebben aangesloten en een aantal keer te starten slaat de motor aan.  Wat een geweldig gegrom komt er uit het 5 liter v8 motorblok!  Voorzichtig rij ik een stukje voor en achteruit.  Alles lijkt gelukkig prima te werken!

   

 

Dan moet de auto op de trailer (ambulance).  Peentjes heb ik gezweet om over die smalle plakjes de auto op de trailer te rijden.  Halverwege viel door mijn onwennigheid de motor ook nog uit (vooral omdat ik nog niet wist hoe de handrem te bedienen) en hebben we. met vijf man, de auto verder de trailer maar op geduwd (best zwaar vanwege de 1950 kilo's).  Ik was bijzonder opgelucht toen hij veilig op het karretje stond!

   

Framenummer

Na wat boterhammetjes te hebben verorberd op weg naar de volgende stap in het transportproces.  Op naar de RDW voor het inslaan van het VIN nummer in het frame van de auto aangezien we er niet zeker van waren dat dit nummer in het frame was opgenomen.  En zonder nummer in je frame geen afspraak voor de benodigde keuring om in het bezit te komen van ons kentekenplaat.  Na een uurtje karren waren we bij de vestiging Amsterdam aangezien Rotterdam al voor de komende maand was volgeboekt.  Amsterdam ligt toch redelijk op de route naar Limmen dus dit was geen enkel probleem.

De papierhandel bij het RDW ging ook allemaal redelijk vlot en we waren zelfs 50 minuten eerder aan de beurt dan we hadden afgesproken dus dit liep van een leien dakje (dachten we).  We mochten gelukkig de auto op de trailer laten want hem er weer op en afrijden had mijn hart niet overleefd.  Vol goede moed ging de keurmeester, gewapend met een zaklamp op zoek naar het VIN nummer.  Een plaatje was snel gevonden in de deurstijl. De keurmeester mompelde echter iets van: "Die geldt niet want die kun je zo vervangen voor een andere..." en vervolgde zijn zoektocht.  Nog drie RDW medewerkers werden erbij gehaald om de auto van alle kanten te onderzoeken op verborgen framenummers maar alleen op het blok kon een nummer worden getraceerd (inderdaad het nummer van het (niet originele) motorblok uit 1982).  Gelukkig werd het alras half vier en aangezien er nog wat auto's na ons moesten worden gekeurd werd de verdere zoektocht maar opgegeven en werd ons VIN nummer onder in het frame ingeslagen...

Onlangs heb ik vernomen dat het framenummer al in het frame aanwezig zou moeten zijn maar eigenlijk alleen goed zichtbaar is door door de drain-plug te kijken.  Deze is te vinden, onder de bekleding bij de rechter stoel.  Zie onderstaande foto en bladzijde 209 in Noland's Restoration Guide.  Zelf kan ik dit niet controleren omdat ik dan al mijn bekleding moet lostrekken en dat had ik er (nog) niet voor over...

(foto Jim Vance)

Vervolgens nog een klein stukje 'on route' naar Limmen en daar de auto voorzichtig van de trailer gereden en in de garage geparkeerd...