Het C1 1959 Corvette Restauratie Project

Opties

Gedurende mijn ononderbroken zoektocht op het internet naar feiten en weetjes omtrent C1 Corvette's stuitte ik regelmatig op diverse curiositeiten aangaande C1 opties.  Vooral op de NCRS site worden regelmatig aardige (originele) opties getoond.  Deze wil ik de echte Corvette liefhebber niet onthouden:

Elektrische Ramen, Binnenverlichting, Injectie, Heavy Duty Remmen en Vering, Zelf IJsreinigende Ruitenwissers, Motorblok Verwarming, Draadwiel Velgen, Tubeless Banden, Scheerapparaat, Gereedschapset

Voor een lijst met alle originele Corvette opties, bezoek de Corvette 59 Feiten site (in het engels).

Elektrische Ramen

Elektrisch bedienbare ramen zijn een officiële Corvette 1959 optie (RPO 426).  Op onderstaande foto zie je de bedieningsknoppen in plaats van het gebruikelijke draaihendeltje.

(foto Jerry Wagner)

Binnenverlichting

Op bovenstaande foto is ook de deurschakelaar, gemonteerd in de deurstijl, van de binnenverlichting te zien (RPO 108).  Er is zowel aan de linker als de rechterzijde een schakelaar in de deurstijl gemonteerd zodat als je één van de deuren opende de, in het middenconsole gemonteerde lampje aangaat.

Injectie

De enkele of dubbele Carter carburateur kon vervangen worden voor een brandstof injectie unit.  Hierdoor leverde het motorblok respectievelijk 250 of 290 pk (opties 579 en 579D).  In onderstaande foto is de injectie module fraai weergegeven.

(foto Jerry Wagner)

Heavy Duty Remmen en Vering

Wederom een originele optie, vooral gebruikt in de racerij was de heavy duty remmen en aangepaste, vijf bladderige vering (RPO 684).  In onderstaande foto zijn de verzwaarde, geribbelde remtrommels.  De aangebrachte ribbels waren bedoeld om meer koeling voor de remmen te realiseren door het vergrote oppervlak en tevens bieden deze meer mechanische stevigheid voor de remtrommel.

(foto Jerry Wagner)

Zelf IJs Reinigende Ruitenwissers

Deze optie is, voor zover ik weet niet een originele C1 Corvette optie maar wordt wel door GM geleverd.  Het partnummer is #986882 en zoals in de foto te zien is zijn ze bedekt met een laagje rubber.  Ze hebben zelfs de rubber tips (zoals ook bij de originele aanwezig).  Ze schijnen echter erg zeldzaam te zijn.

(foto Roy Braatz)

Motorblok Verwarming

Deze optie is zeker niet origineel maar wel zeer bruikbaar.  Deze dop wordt onderop, in het motorblok aangebracht en zal de aanwezige olie warm houden.  Hij schijnt gelukkig weinig elektriciteit te verbruiken.  Ideaal voor de winterstalling in onverwarmde ruimtes.

(foto Roy Braatz)

Draadwiel Velgen

Of deze optie een officiële Corvette optie maar wel een GM dealer optie (zoals je nu soms speciale aluminium velgen kunt kopen).  In combinatie met een white-wall band staat dit ook wel erg cool !  Hier de draadwiel velg op de de 1955 koperkleurige Corvette van Roy Braatz.  Zeer fraai.

(foto Roy Braatz)

Tubeless Banden

Zelfs in die tijd bestonden er kennelijk al tubeless banden (banden zonder binnenband) en werden deze geleverd door B.F. Goodrich, compleet met white-walls en daarmee geschikt voor de Corvette's.

(met dank aan Roy Braatz)

Glazen Kap

Ook een bijzonder, after market optie is deze glazen bolle kap.  Als je deze op je karretje monteert moet je het gevoel hebben dat je zonder kap rijdt maar dan zonder dat je de regen, hagel of sneeuw in je nek krijgt.  Zeer handig in onze herfst en winter en je kunt zelfs vandaag de dag repro's hiervan bestellen via www.corvettebubbletops.net !

(foto Roy Braatz)

Scheerapparaat

Als Corvette rijder wil je er natuurlijk op je best uitzien.  Daarom is het verstandig titleijd je GM scheerapparaat mee te nemen.  Deze werd op deze wijze al verkocht in 1955.

(foto Roy Braatz)

Gereedschapset

Bedenk wel dat auto's in de jaren zestig wellicht wat minder betrouwbaar waren als heden ten dagen (alhoewel ik dat soms betwijfel).  Daarom dit GM gereedschapsetje uit 1955.

(foto Roy Braatz)