Het C1 1959 Corvette Restauratie Project

De Selectie & Aanschaf

De Corvette's uit 1957 tot 1962 hebben mij titleijd al aangesproken maar tot ongeveer twee jaar geleden was dit slechts een sluimerende ervaring.  Dit veranderde echter toen we voor onze trouwdag een auto gingen uitzoeken.  Na een korte selectie procedure van mogelijke klassieker leveranciers kwam mijn toekomstige vrouw met een folder van Meijers trouwauto's aanzetten.  Ik bladerde deze folder door en toen ik 'm zag wist ik het direct.  De mint-groene Corvette uit 1958 zou onze bolide voor die speciale dag worden.  De Ferrari's, Lambourgini's en Ford Mustangs waren eenvoudig weg geen partij.  Deze Corvette had een automatische versnellingsbak, rood lederen interieur en een zwarte kap, het was een juweeltje!  Gedurende onze trouwdag trokken we natuurlijk veel bekijks en genoten we van de prachtige ervaring om in deze auto te mogen toeren.

De maanden na onze trouwdag waren we druk bezig met ons huis want we waren nog niet zolang geleden verhuisd naar onze huidige woning in het wonderschone Limmen.  Maar medio Mei 2003 ging het weer kriebelen en begon ik, zuiver uit gezonde interesse op het internet eens te kijken of dit soort auto's wel eens te koop stonden.  Na enig onderzoek beperkte we ons tot de Corvette's uit 1958 t/m 1960 en eigenlijk viel de 1958 uitvoering ook af vanwege de motorkap die we iets minder mooi vinden gemodelleerd.

Onze speurtocht vertrok vaak vanaf www.1958corvette.com, www.1959corvette.com en www.1960corvette.com vanwaar we goed overzicht kregen waar dit soort auto's werden verkocht.  Het overzicht op deze sites is meestal niet actueel maar je kreeg wel een goed beeld van mogelijke leveranciers.  Vooral de selectie bij ProTeam was indrukwekkend maar deze zijn wel erg aan de prijs (waarschijnlijk omdat zij beter gerestaureerde auto's verkopen), dit werd ons wat te kostbaar en zijn we gaan uitkijken naar andere leveranciers die wel binnen ons budget wat aanboden.

Uiteindelijk vonden we een mogelijke kandidaat bij de firma GMDownUnder in Santa Ana (onder Los Angelos, Californië).  Hier stond onze droomauto aangeboden, maar een auto kopen via het internet zonder deze eerst gezien te hebben ging ons toch een brug te ver.  Wat nu ?

Nu heb ik het geluk dat mijn vrouw werkt bij de branche organisatie voor schadeherstelbedrijven, genaamd FOCWA en zij daardoor over diverse goede contacten beschikte die ons verder konden helpen om dit varkentje te wassen.  Een collega had een neef in Californië die oldtimers restaureerde.  Deze neef woonde echter toch wat te ver van GMDownUnder maar hij had wel een collega die niet zo heel ver van ze vandaan woonde.  Deze collega hebben we vervolgens benaderd en ingehuurd om een rapport op te stellen van de conditie waarin de auto zich verkeerde inclusief alle gebreken van deze auto.  Met dit rapport in de hand hebben we vervolgens GMDownUnder weer benaderd om de onderhandelingen in te gaan.

Outside:

Inside:

Al met al was het best een aardig lijstje en we hebben lang getwijfeld of wel deze auto wilde aanschaffen.  Een aantal items op deze lijst waren reeds bekend (van de beschrijving en de foto's die gepubliceerd waren door GMDownUnder) en enkele ware normale slijtage (de auto is uiteindelijk  reeds 44 jaar oud).  Na lang wikken en wegen hebben we toen toch maar besloten de (telefonische) onderhandelingen in te gaan.  Alle items uit bovenstaande lijst die zijn gemerkt met een sterretje hebben we door GMDownUnder laten repareren aangezien onderdelen in Amerika makkelijker zijn te verkrijgen en, als het goed is, weten zij beter hoe deze gebreken zijn te verhelpen (hier later meer over).

  

Via de telefoon onderhandelen is toch lastig.  Je ziet niet de non-verbale communicatie van de tegenpartij en het feit dat er een 9 uur tijdsverschil is tussen Nederland en Californië maakt het ook niet gemakkelijker.  Toch zijn we eruit gekomen en hebben we de knoop doorgehakt.  Als bonus kregen werd de bekleding binnen opnieuw aangebracht en de deurpanelen in de originele staat teruggebracht.  Uiteraard verviel ook de sales tax (= BTW, deze is 6% in Amerika) omdat we de auto exporteerde wat de prijs terugbracht naar $ 35.000.

Nu werd het een kwestie van timing.  De dollar fluctueerde op dat moment enorm (tussen de € 1.10 en € 1.16) en elke eurocent scheelt dan toch gauw zo'n € 300.  Tegen een koers van € 1.15 hebben we uiteindelijk het benodigde bedrag overgemaakt dus al met al niet slecht gedaan.  Als je een auto uit de States importeert moet je zorgen dat je de Title (Amerikaans kentekenbewijs) krijgt en een duidelijke factuur hebt zodat de de BTW verrekening geen problemen oplevert bij de douane.

Vervolgens een transporteur in de hand genomen die de auto heeft opgehaald, verzekerd en deze in een container naar Rotterdam heeft verscheept (kosten ongeveer € 1.300).  Na een hele lange maand wachten was de auto eindelijk af te halen uit het magazijn van Dijkshoorn in Vlaardingen...